Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 23 december 2008

Julen är här

Så var det lilljulafton. De sista presenterna är handlade, den svenska julmaten är hämtad, paket inslagna och bara en lucka i chokladkalender kvar. Självklart är jag ensam i släkten här om att fira julen den 24:e. Överlag känns det rätt ensamt. Min man har tack å lov försvenskats lite genom åren och hjälper mig med att få julstämmningen. De andra i släkten har kanske någon julgran med ful färgglad belysning och något annat ute på balkongen så blinkar å blinkar så man får huvudvärk.
Imorgon kommer vi bara vara hemma och njuta. Självklart ska jag laga mat inför kvällen då Kyriakos gudmor med familj och sen mina svärföräldrar kommer hit för att prova den svenska gravade laxen, min jansson, köttbullar, julkorv, glögg och pepparkakor. Genom den svenska föreningen här i Chania har jag beställt julmat från Sverige.

Sen får vi hoppas att jultomten kommer och delar ut presenterna. Jultomten på grekiska heter Agios Vassilis och kommer hit först den 31:e Dec. Alltså på nyårsafton ( eftersom då har just Vassilis namnsdag ). Tro att de flesta grekiska hemmen börjat bli lite amerikaniserade och ger presenterna redan den 25:e Dec. Dom har liksom inte några riktiga jultraditioner som vi svenskar har. Varje svensk vet väl att Kalle Anka och hans vänner visas klockan 15,00. Det skulle kännas helt fel att se den 11,00. Tradition är tradition ( även om jag alltid somnar i soffan under Kalle Anka ).
I min familj här kommer vi alltid att fira julen den 24:e och det kan ingen ändra på. Sen den 25:e har folk som Manolis, Manos, Chrisoula, Chrisa bland annat namnsdag. I den namngruppen har vi svåger, kusin och svärmor så det firas mycket den 25:e och 26:e.
Det är väl i stora hela hur julen firas. Ska givetvis ta bilder under firandet och förklara mer senare. Men som jag skrivit tidigare grekerna firar julen ungefär som vi firar påsken. Och grekerna firar sen påsken så som vi firar julen. Likväl som påsken kommer i skymundan för julen, som för svenskarna är den största högtiden med traditioner, så kommer julen i skymundan för grekerna. Dom firar helt enkelt inte så mycket. Dessto mer firar dom påsken och har där traditioner om maten, lammet och kyrkan.

Ha en underbar julhelg!!

1 kommentar:

mia sa...

Kikar in för att önska God Jul!
Kram Mia