Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 8 december 2008

Förbud eller ej

I Sverige har det varit totalförbud mot barnaga sedan 1979. I Grekland infördes det så sent som 2006. Men jag är helt säkert på att det förekommer fortfarande. I både länderna. Här kanske mer synligt medans i Sverige bakom stängda dörrar. Så sent som i helgen slog en mamma till sin 2 åring ett par gånger i rumpan mitt på öppna gatan i centrum. Jag som svensk reagerar medans andra bara går vidare. Dom flesta har växt upp med lite stryk i hemmet och menar att det har ingen skadats av. Ok där slutar jag att argumentera för jag blir bara så upprörd och kan lätt bli ovän med många av min mans släktingar här när diskution om aga kommer på tapeten.
Det jag ville få sagt med detta inlägg är egentligen hur vi ser på och följer lagar. Det är bestämt att Grekland år 2010 ska ha rökförbud i allmäna lokaler. Min vännina sa att hon hört att redan den 1 Juli 2009 ska det träda i kraft. Inte mer än rättvist och på tiden.
Men kommer det att följas och fungera? Om ingen säger till mamman mitt på gatan när hon slår sin unge, vem kommer då säga till han som tänder en cigg?

Inga kommentarer: