Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 5 december 2008

Allt går. Om man bara vill.

I onsdags beställde jag via ett svenskt företag julklappar till min mamma, pappa och bror i Sverige. Laddade ner, betalade med VISA-kort och fyllde i personuppgifter och tryckte OK. Så allt ok. Trodde jag. 5 sekunder efteråt såg jag att beställningen skulle skickas till min grekiska adress fast med postort Sverige. Alltså till en adress som inte finns. Mailade snabbt företagets kundservice och uppgav adressen till mina föräldrar och förklarade att det blivit fel.
Så får jag liksom ett personlig fast opersonlig mail tillbaka där det står att allt sköts via datorer och allt sker automatiskt, bla bla bla, det är för sent och går inte att ändra. Hello? Jag tryckte OK för 5 sekunder sedan och det stod leveranstid 5 dagar.
Nej då leveransen kommer att gå till denna "icke-existerande" adress eftersom Chania inte ligger i Sverige och när posten förstår det kommer dom i sin tur sända tillbaka paketet till företaget som då har antecknat den nya adressen och dom kommer sända paketet en gång till. Vilket innebär att paketet kommer kanske lagom till påsk. Om inte skolungdomarna som jobbar extra på posten under jullovet har kastat undan mitt paket.
Det är vid sådana här tillfällen som jag tackar mig själv för att jag inte bor i Sverige. Där ska allt skötas så noggrant och man följer regler och lagar ut i det minsta. Det mesta sköts som sagt via datorer och automatiskt och med detta tycker jag att servicekänslan och det personliga försvinner. I Sverige får man alltid "prata" med en konstgjordröst i telefon vart man än ringer "för bla bla tryck 1, för bla bla tryck 2" och så vidare. Det känns väldigt stelt och just opersonligt.
Summan av kardemunnan blev att jag mailade tillbaka till kundanvarige på företaget och tackade så klart för svaret även om jag hade hoppats på bättre nyheter. Trist bara för morföräldrarna och morbrorn som blir utan julklappar i år. Från börjar var det så klart mitt ( kundens ) fel men påpekade också att allt är möjligt att ordna. Om man bara vill.
Det har jag i alla fall lärt mig efter mer än 10 år i resebranschen/servicebranschen.
Hör av häpnad när nästa mail kommer och efter att ha utnyttjat kontakter hit och dit och verkligen försökt tror nu kundansvarige att det hela löst sig och paketet kan levereras direkt till mina föräldrar. Utan en omväg till postens "fel adress-hylla".
Just nu spelar det för mig ingen roll hur slutet på historien blir. Jag kommer ändå skicka en ros till företaget med attention till H på deras kundservice för hon försökte i alla fall.
Och det är det som i många fall räknas och uppskattas mest. Att man försöker. Sen kan man inte göra mycket mer än sitt bästa.
Och kunden/gästen har alltid rätt. Glöm aldrig det.

Inga kommentarer: