Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 28 november 2008

Skål på er!!

Exempel 1
Jag och mannen sitter på taverna och äter och dricker vin. Så kommer min mans gamla chef med fru in. Dom passerar vårt bord och vi hälsar och småpratar kort.
Dom sätter sig och tittar i menyn. Min man kallar till en servitör och säger att "Jag bjuder/betalar för deras dricka".
När deras dricka kommer in och de hällt upp vänder dom sig om till oss, höjer glasen och säger skål.

Exempel 2
Jag och mannen kommer in på tavernan. Letar efter bord och Giorgos upptäcker sin tandläkare med sällskap vid ett av borden. ( OBS!!! Tandläkaren är från grannbyn där Giorgos växte upp så dom känner varandra ) Vi sätter oss och tittar i menyn. När vår dricka kommer säger servitören "Vinet bjuder mannen där borta på" och pekar åt tandläkarens håll.
Vi häller upp, söker ögonkontakt med tandläkaren och när han ser oss höjer vi glasen och skålar.

Ni fattar va? Detta är en "sed" som finns här och används ofta. Tycker svenska jag i alla fall.
Har ni någon liknande sed där ni bor?
Tänker så klart på er andra utlandssvenska. För i Sverige minns jag att man bjöd mest "laget runt" när man hängde i baren. Och på restaurang "splittade" man alltid notan. Vilket skulle få en grek att fullkomligt tappa hakan. Min man garvar varje gång jag ens nämner något om en splittad nota. Det är så ogrekiskt det kan bli. Jag har många exempel och historier om icke-splittade notor. Men det sparar jag till en annan dag.

Det är fredag. Så SKÅL på er och trevlig helg!!

3 kommentarer:

Tove sa...

Hej! Tack för att du sätter Grekland på min karta. Längtar fortfarande tillbaka till Plomari, Lesvos, som jag besökt många gånger. Grekland är underbart! Jag skall läsa lite mer på din blogg så fort helgen är över...
Skål och trevlig helg till dig och din familj!

Cissi sa...

Om man går ut ett gäng vänner här så köper man laget runt till varandra och varsin gång. Jag är inte van att man gör det hemma, iaf inte där jag kommer ifrån. Första gången sambon var med till Sverige så bjöd han våra vänner på öl och förväntade sig sen att få tillbaka det så att säga. Men nejdå mina vänner bara tackade och tog emot och var så glada att få en gratis öl ;) Något annat man gör annars är att alla lägger ett belopp i en stor "pot", gud jag kommer inte på något bra ord på svenska. Iaf så är det en person som har hand om pengarna och går och handlar varje gång. Här splittar man ofta notor vid middagar men delar då bara rakt av på antal människor inget krångel om vem som ätit vad och liknande.

Karro sa...

Jag kan tänka mig att din man blev lite snopen. Sitter och väntar på nästa runda men det kom aldrig någon.
Ja det är inte lätt med olika kulturer, tankesätt och skillnader.