Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

onsdag 5 november 2008

Självförsörjning

Min svärfar är 74 år ( tror jag. Eftersom man inte firar födelsedagarna i det här landet är det liksom svårt att komma ihåg ålder, men min man sa att han måste vara en 74 år så då kör vi på det ). Han är varje dag ute och fixar med sina odlingar. Jag har skrivit tidigare om alla apelsiner, citroner, advokado och graipefrukter jag plockar hem ifrån hans odlingar. Igår åkte vi dit och plockade brocolli, bönor, zucinni, lök, tomater och äggplantor. Om ett litet tag kommer sallad och spenat var moget och klart.
Jag skrev ju också om priserna i det här landet och att det är svårt att överleva när priserna är så höga och lönerna så låga. Det hjälper ens plånbok när man bara kan åka ut på landet och plocka alla grönsaker och frukter.
Sen gick vi förbi hönorna och tog några ägg med oss hem.
Och självklart hann svärmor fråga om jag ville ha en kanin med mig hem. Jo tack gärna men den får gärna vara i bitar, sa jag snällt. Nja, det hade hon inte någon i frysen. Men jag kan ha ihjäl en nu, svarade hon och hämtade både kniv och ( stackars ) kanin.
Huu det där kan jag inte titta på, sa jag och gick in och tittade på TV tills hon var klar. Hon och Kyriakos, som inte är rädd för varken kniv eller död kanin, var kvar ute.
När hon sa högt till Kyriakos att mamma är rädd svarade jag högt att om du vill att jag ska äta din mat och dina kaniner i framtiden så är det nog bäst att du låter mig sitta här inne. Annars blir jag vegetarian hotade jag!!!

Inga kommentarer: