Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 14 november 2008

Påverkar reklam dig??

Jag kan påverkas lite. Och visst har jag provat några produkter efter att sett reklamen om och om igen på TV. Men vi är i alla fall vuxna och förstår att det är ren försäljninggrej. Men det gör inte barnen!!! Och här är det tillåtet med barnreklam på TV:n. Det visas allt från joghurt med tuffa klistermärken, joghurt med chokladprickar i locket, kinderägg i massor, leksaker, coola väskor inför skolstarten, barnböcker, barnfilmer, you name it!! ALLT!!!
Barnen tror verkligen att det är nyttigt med kinderchoklad eftersom reklam ju visar mjölk och mjölk har dom ju hört från föräldrarna att det är nyttigt. Tror heller inte det finns ett enda barn som äter naturell joghurt med vanliga tråkiga cornflakes, eftersom allt ska vara sötsak och med chokladprickar och skit till.
Igår tittade jag på TV och det var ännu ett program om dagens barn och ungdomar där fetma bara ökar och ökar. En mamma grät över hennes 20 åriga dotter som vägde 160 kilo. Ok, en fråga bara, vad har hon växt upp på? Grekland som är så kända för sin nyttiga olivolja, sina färska frukter och underbara grönsaker borde inte behöva äta så mycket skit. Häromdagen såg jag skolklasser på utflykt i parken. Det låg tomma chipspåsar, kinderaskar och popcornpåsar överallt. Finns väl ingen unge som vill gå runt med en smörgås och äpple i handen när alla andra äter skit. Eftersom jag inte bott i Sverige på många år och när jag bodde där såg jag aldrig detta som ett problem. Kanske finns det i Sverige också. Men jag minns när jag var liten och åkte på utflykt att vi hade pannkakor med oss. Och chips och coca-cola drack vi bara när vi hade "främmande" och vi satt i "finrummet" och åt.
Känner mig gammal, alldeles förståndig, irriterad över barnreklam och skulle kunna kasta ut TV:n.

PS: Jag håller fast vid "lördagsgodis" och ja då blir det Kinderägg.

3 kommentarer:

Cissi sa...

jag håller med dig!! mina barn får också bara lördagsgodis och visst vid något enstaka tillfälle annars. jag tror det är lika överallt. jag tror inte sverige är något bättre... här är det också likadant. Julian går iaf på en skola där de förbjuder sötsaker, chips, kakor etc.

Karro sa...

Min son är ju bara 3 år så jag vet inte hur det ser ut i skolorna. Men eftersom barnen inte får mat i skolan så kan jag tänka mig att det finns snacks och skit i väskan att äta.
Trevlig helg till dig!!

LINDA sa...

Ja,har har jag reagerat pa detta har oxa. Barnen i Ems klass far alltid kakor etc som mellanmal medans jag skickar med frukt. Jag kor oxa med lordagsgodis som jag sjalv hade nar jag var liten (och man sag ju fram emot lordag natt enormt)! Men som sagt det e inte latt att forsoka vara duktig och ge barnen frukt och gronsaker nar kompisarna bara far chips,cola och godis som mellanmal...Men jag tanker forsoka sta pa mig!! ;) Kram Linda