Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 24 november 2008

Oliver

Nja ( Cissi ) ingen höjdare att äta oliverna direkt från trädet. Min svärmor gör olika varianter av dem. Hon samlar ihop de gröna ( som blir gula efter badet ) och sitter och skär små snitt i dem. Tar inte alls lång tid, ööhhh, not.
Sen lägger hon dem i vattenbad en längre tid så att de mjuknar och sväller lite. Vid servering till maten håller man salt över och pressar citron så klart. Friskt och gott. Jag kan äta hur många som helst, tro mig.

Men de lila ( bruna ) oliverna snittar hon också men sen lägger hon dem i olivolja och vinäger bad. De drar åt sig vinägern så klart och serveras direkt så till maten. Farligt goda!!!!

4 kommentarer:

Cissi sa...

hihi nu ser jag ju ut som världens idiot ;) förstod att det var ungefär så det gick till. men gud att skära ett snitt i varje pust. Måste man göra det eller drar de bara åt sig vätskan bättre då?

carro sa...

Vad häftigt!! Att vara med om olivplockning....men det kanske är vardagsmat för dig nu?! De ser riktigt gooda ut!! VILL HA VILL HA...hihi Kramisar från laholm

Cissi sa...

jag igen... du är utmand hos mig ;)

Karin sa...

Jag testade att äta oliv direkt från trädet häromdagen, och nä, det är inte gott. Maken stod redo med en vattenflaska så att jag skulle kunna skölja bort smaken. Men man måste ju testa....