Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

söndag 23 november 2008

Oliver, oliver, oliver och oliver.

Inatt kommer jag att drömma om oliver. Så som jag drömde om jordgubbar de sommarlov jag låg på mina knän och plockade dem.
Svenskar är glada i siffror, eller rättare sagt vill gärna höra lite siffror. Så jag ska säga några siffror till er även om ni ( flesta ) inte har en vildaste aning om det är mycket eller lite, billigt eller dyrt.
Mina svärföräldrar vet inte hur många olivträd dom har så på den frågan kan jag inte ge en siffra. Men normalt brukar dom få ut ca 4000 liter olivolja. Av dessa 4000 liter behåller dom knappt 1000 liter för eget bruk under ett år. ( Med eget bruk menar vi svärföräldrarnas hushåll, vårt, mina två svägerskor, till min familj, vänner och besökare ifrån Sverige som har insett hur underbart god och nyttig vår olja är )
De andra 3000 säljs och nu tror jag priset ligger på 2 euro/liter. Som sagt några siffror men inte blev vi klokare för det. Men häng med och se bilderna istället.
Man lägger ut nät runt trädet så att oliver trillar ner där. Dessa träd som vi jobbade med idag var unga och inte så höga. Det gick lätt och fort.

Vem är damen i kjol, raggsockar och sandaler? Japp svärmor så klart.

Lila oliver.

Gröna oliver.

Men dom växer på samma träd. Visste ni det?

Oliverna samlade vi upp och säck efter säck fylldes. Del 2 får bli nu i veckan då vi ska till de äldre höga träden och då kommer vi behöva maskin eftersom vi inte kan plocka så mycket för hand.
Så fortsättning följer.

Nu behöver jag mig en kopp kaffe om jag ska orka med resten av kvällen.

3 kommentarer:

Primero Guillón sa...

Nice Blog. Please visit my Blog: www.guilloncity.blogspot.com. I hope your visit and commentary. Best regards. Wilfredo

Cissi sa...

Gud så coolt! Det låter som en himla massa olivolja ;)
Kan man äta dem direkt från träden eller måste man göra något med dem först? Ursäkta min urbota dumma fråga men jag vet inte så mycket om oliver mer än att jag älskar dem :)

LINDA sa...

Kul att du skrev om detta for jag och mannen satt och diskuterade just detta nar vi korde runt pa Kreat,VEM och HUR tar ner alla oliverna,sa kul att fa ett svar pa detta. Alskar olivolja men tyvarr inte oliverna i sig sjalva!