Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 20 november 2008

Med lite pengar och kontakter kommer man långt

Inlägget nedan skrev jag på privata blogg förra året. Nu publicerar jag den här.

"Följande 2 saker berättar jag även om det är inget som jag ( som svensk ) är stolt över. Nu ska ni också har i åtanke att det utspelas i Grekland där man inte följer regler och lagar som i Svergie. Så Giorgos som är grek utnyttjar alltså sina kontakter plus att mutor är lika vanligt här som att solen skiner i Augusti.


I vintras bestämde sig Giorgos efter ett antal gånger med halsfluss att operera bort mandlarna. Han kontaktade sjukhuset och fick besked om att det kunde ta upp till 4 månader. Giorgos ringer då sin kusin som opererade bort dem förra vintern. Han ger Giorgos ett namn på en överläkare. Giorgos åker till sjukhuset och får träffa denna man. Han förklarar också att han kanske först kan få tid i April. Detta vill vi absolut inte eftersom jag då börjat jobba och vem ska då ta hand om den sjuka mannen, servera dricka, göra mos och puree. Så Giorgos drar upp lite pengar ( 300 euro ) och säger "Här har du lite pengar till en kaffe med dina vänner, så kan ni se över vad ni kan göra för mig"!! När han precis ska stänga dörren säger doktorn "Oj jag tror att jag har en avbokning till imorgon"!! Så allt blev ordnat under eftermiddagen med blovprover och inskrivning. Dagen efter klockan 07,30 opererade dom bort mandlarna. Ungefär samma tid som en annan patient som INTE har 300 euro i fickan får besked att tyvärr blir det ingen operation idag för läkaren......hhmm...strejkar.....eller vad dom nu hittade på som bortförklaring.
Visst är det hemskt men så går det till i detta land. Lite extra pengar och då kan få som du vill.

Igår lördag kom Giorgos hem FÖRBANNAD. När en grek är förbannad, i alla fall min, så är det ungefär som Hulken som kastar saker, skriker högt och det gnistrar om honom. Jag gick inte nära Giorgos för jag trodde att jag skulle ta fyr eftersom det nästan sprutade eld ur öronen på honom. Vad hade då hänt? Jo han hade blivit stoppad av polisen och eftersom han inte hade bältet på fick han böter på 350 euro. Och dom tog hans körkort för 10 dagar.
Giorgos var alltså på väg hem arbetsklädd från jobbet när detta hände. Han tar aldrig på sig säkerhetsbältet så det skulle ju varit en bra läxa för honom. Att få böter kunde han väl acceptera men att de tog körkortet från honom icke sa nicke. Han och polisen bråkade och tjafsade och jag ser framför mig hur polisen tar hans körkort och ber honom sen skriva under bötern och han bara drar därifrån, för han kom hem utan böter.
Så kommer vi då till kontakternas betydelse. Har man kontakter kan man alltid få hjälp. Så efter några telefonsamtal till kusin och pappa drar han ner till polisstationen vid 19,00. Då har kusinen ringt sin polare som är polis i Vatolakkos som ringt till polisen i stan och skällt på dom varför i helvete dom dragit in körkortet på en Daskalakis från Koufos som inte bara är vän och släkting utan också chaufför och som kommer mista jobbet om han inte kan köra på 10 dagar. Pappans kontakter och ringande hjälper också till och självklart slutar det med att polisen som dragit in körkortet och gett böter får komma in till stationen och ge tillbaka körkortet, ge rabatt på bötern från 350 euro ner till 20 euro och till på köpet ber han om ursäkt.
Hallå säger jag till Giorgos "Polisen gjorde ju bara sitt jobb och det var ju ditt fel från början som inte hade bältet på dig" svensk är man ju. Men Giorgos är supernöjd med sig själv och förklara än en gång för mig varför den grekiska familjen och vännerna betyder så mycket.
Dom hjälper en med allt. Allt!!! "

3 kommentarer:

Cissi sa...

Tänk så olika det är! Kul att höra hur det går till hos er. Det skulle iaf aldrig hända i Sverige ;)

Mia sa...

Ja herregud! Det är ju så sant så sant.. Här på Rhodos där jag bor är det förstås exakt lika dant... Läkarna ville ha 100€ var och sjuksjöterskorna 50€ var när dom förlöste mitt barn också. Hahahahaha! Aldrig i livet. Visst är livet här fint men mycket är tokigt också...
Kram från Rhodos

zinkbaljan sa...

Ha ha jag skrattar varje gång jag läser dina inlägg, du berättar allt så himla roligt!
Kramisar