Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 28 november 2008

Grekisk musik

Mina första år i Grekland rattade jag in engelska radiokanaler och kunde absolut inte med detta grekiska "klinkande", som jag kallade deras musik. Vintern 2000-2001 var jag i Mexico och när jag kom tillbaka hit till Chania såg jag på allt med andra ögon. Började digga musiken, lämnade guidebarerna och började hänga på "grek haken" och började alltså träffa greker. Hello, jag hade varit i Mexico hela vintern och där nådde karlarna mig knappt till axlarna. Och alla hade guldtänder och var allmänt ofräscha. Kan skriva mycket om karlar, men det får jag spara till ett annat inlägg.
Anyway, grekisk musik var det. Sen den sommaren är jag ett stort fan och favoriterna är Andonis Remos och cyprioten Michalis Hatzigiannis. Jag och mannen har åkt 2 gånger till Athen bara för att gå på Remos club och höra han sjunga. Hatzigiannis har flera somrar i rad hållt konsert på en fullpackad stadio i Chania.

Nu är det fredagkväll och jag sitter här vid datan för att hålla mig vaken tills favoritserien börjar kl. 22,00. Att lägga sig i sängen är inget alternativ eftersom jag då somnar. Så jag gick in på youtube.com och sökte på mina stora idoler. Sitter här nu med gåshud och hör Remos sjunga "Filaraki" som är min första favoritlåt och tillsammans med Giorgos har många fina minnen.
Blir helt sentimental och ryser. Men samtidigt blir jag fylld av energi och skulle kunna dra på bouzouki club nu och stanna till morgonkvisten då vi ser solen gå!!!
Nja, kanske inte riktigt. Den energi jag känner får räcka med att hålla mig vaken under min favoritserie.

Inga kommentarer: