Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 3 november 2008

Från druvmassa till starksprit

I bakgrunden ser ni hembränningsapparaten. Från klockan 12,00 till 21,00 brändes det och provsmakades.
I ugnen ser ni elden. Det var 150 grader varmt i "grytan" där druvmassan och vatten kokade.
Här fylls grytan på med druvmassan från tunnorna. Tungt jobb för karlarna så det krävs det många vätskepauser och mycket provsmakning.
Ångan från druvkoket steg uppåt och in i något rör och hux flux rann det ut raki ut botten av rördelen. Ok detta var min första gång jag sett och hört om tillverkningen så det blev en simpel variant. Men kul var det. Får ni någon gång en inbjudan till raki-tillverkning måste ni tacka ja. Enligt "termometern" höll rakin 17,5-18,00 grader vilket motsvarar 41 % alkohol. Hmmm...kändes mycket starkare kan jag lova!!
3 generationer stolta över sin raki. Min man, min son och min svärfar.
Maten dukades upp på trädskivor som blev till bord. Som vanligt hade min svägerska och svärmor "slängt ihop" supergod mat. Vem bryr sig om enkel dukning och plasttallrikar när man får sitta utomhus och njuta av denna goda mat!!! En trevlig dag!!




2 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

vad myyysigt!! Här dricker folk ocksa Raki, fast inte hembränd!

LINDA sa...

Vi kopte en flaska Raki nar vi var pa Kreta,och den var smaksatt med honung...har ej vagat prova annu,skulle tagit en \shot\ nar jag var sa forkyld forra helgen men glomde av det....:)