Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 14 november 2008

En volta

Volta på grekiska betyder typ "en tur, en utflykt". Ha det i åtanke när ni läser detta inlägg.
I onsdags var det mitt datum, den 12 November, att hämta ut mina arbetslöshetscheckar. Så det var alltså dax att åka till mitt favoritställe, arbestförmedlingen. Tidigare år har det inte tagit så lång tid att hämta ut dem så glad i hågen kommer jag och Kyriakos dit en timme efter öppningstiden.
Möts av folk ute på gatan och redan i porten in möts jag kvav svettig luft. Det är fullt med folk som väntar. Tar upp Kyriakos och knör mig fram till "praktikanten" som står och trycker på automaten med kölappar och delar ut. Vilket ansvar han har!! Dela ut kölappar liksom. Undra vad det krävs för utbildning för det?
Anyway, jag får nummer........330. Blir helt chockad. Det finns inte ens en chans att det någonsin kommer komma upp till nummer 200 med den slöa arbetstakten dom har. Så jag frågar praktikanten:
- Vilket nummer är det nu?
- ÖÖhhhh....60. Ade, kane mia volta!!! ( Alltså typ, kom igen gå en liten tur!! )
Ok då exploderade jag inom mig. Inom mig lät det så här
- Har du någonsin i ditt liv gjort en volta med en 3 åring i 3 timmar mitt i stan, gata upp och ner????? Nej skulle inte tro det så du ska bara hålla käft. Jag vill inte ha någon volta, jag vill ha mina checkar. Om jag vill ha en volta kan jag göra det en söndag eftermiddag.
Men jag håller tyst och med sprutande rök ur mina öron går vi ut.

Vi gjorde en liten volta till parken och gungade och efter 1.5 timme återvände vi och jag såg att dom kommit upp i nummer 110. Wow, vilket tempo!! Kastade kölappen i soptunnan och så åkte vi hem. Bättre lycka nästa dag.
Det är såna dagar som detta land kan göra mig galen. GALEN med stora feta bokstäver.
Såna dagar spelar det ingen roll hur många soldagar om året vi har, hur god en kall Mythos öl kan smaka, hur fina stränder här finns eller hur underbart landet egentligen är. Såna här dagar hatar jag deras gamla system, slöa arbetstempo, att inget kan göras över telefon eller internet och jag förbannar mig över att "mannen i mitt liv" skulle vara just grek. ( haha )
Men det går snabbt över. Dagen efter återvände jag 08,00 vid öppningsdax utan Kyriakos som var hemma med sin sjukskrivna pappa. Var klar efter 1 timme och hade tur att en vännina tagit kölapp på banken åt mig så där väntade vi bara 15 minuter. Så simsalabim fick jag löst in min första månadscheck och till min glädje upptäcker jag att summan gått upp från 404 euro till 473 euro. Heja Grekland!!! Då älskar jag detta soliga och anti-stess landet igen!!

1 kommentar:

zinkbaljan sa...

Du Karro jag hade blivit GRÖN om jag hade fått vänta så länge på arb.förmedlingen...helt tokig!! :)
Kramisar