Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

söndag 19 oktober 2008

Siesta

I det har landet håller många siesta. Affärer är stängda mitt på dagen, det är för varmt att vara ute under sommaren, man tar ett break för att orka med resten av dagen. Till exempel så ringer man inte till någon mellan 15,00-17,00. Och jag har till och med blivit så grekisk att OM det är någon som ringer mellan dessa "siestatider" vet jag att det är Sverigesamtal, för ingen grek skulle det kunna vara.
Jag tycker också om att slappna av lite mitt på dagen även om jag inte kryper ner i sängen och sover. Soffan passar mig utmärkt med lite tv-tittande eller en bra bok.
Innan vi fick barn i huset kunde det bli flera timmars siesta. Nu med barn är det ett annat kapitel.
Vi har dock haft tur och vår son tar gärna 2 timmars siesta efter lunchen. Det värsta är när man SJÄLV vill ha siesta men inte sonen. Som idag söndag. Vi var uppe tidigt, åkte till sonens nästkusin och lekte och busade i 2 timmar, sen till farmor och farfar för mer bus ute i det fina vädret, farmor fyllde upp Kyriakos med mat ( mat ÄR viktigt för min svärmor, som jag kanske nämnt tidigare, herregud om Kyriakos inte äter, då springer hon runt och jagar honom i trädgården tills han ätit upp all mat ) så när vi åkte hem kunde Kyriakos inte hålla upp ögonen och somnade 10 minuter innan vi kommit hem. Normalt sett brukar det gå att vi lyfter honom upp sovandes och väl i sängen fortsätter han siestan.
Idag gick det inte. Denna hemska powernapp på 10 minuter i bilen kommer att förfölja oss tills solen idag gått ner och vi kan få vila lite. Just nu har vi en överaktiv son springandes runt INOMHUS som ett duracellbatteri. Det går inte att få stopp på honom. Och klockan är 16,30 och knäpptyst i grannområdet. Inte vågar jag släppa ut min hyperaktive son på balkongen. Kärringarna här omkring skäms inte för att öppna fönstret och "sschhhyyyya" om någon för väsen.

Så nu finns det två alternativ. En stark kopp kaffe. Till. Eller åka på utflykt. Igen.
Det är så kul att ha barn. Man vet aldrig hur dagen kommer att bli.......haha...suck....byebye siesta...

Inga kommentarer: