Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

onsdag 22 oktober 2008

Recept

Jag tycker om att laga mat. När jag inte är hungrig. Nu under vintern när jag är ledig brukar jag oftast laga mat på morgonen. Så är nästan allt klart till lunch och middag och jag kan njuta mer av maten. Yeah that´s me!
Har samlat på mig en hel drös med svenska veckotidningar under sommaren och satt och klippte ut nya recept. Det fanns jättemycket som såg smarrigt ut. Men så kom jag ju på att jag bor i Grekland och här finns inte Creme Fraiche. I nästan alla goa recept ska man ha creme fraiche.
Så himla typiskt. Jag har försökt göra grytor på philadelphiaost och lite grädde och det blev väl så där. I detta land äter man mycket "lättare" mat och man använder knappt grädde och sånt i matlagningen. Min mage har blivit grekisk och gissa om jag har problem när vi åker till sverige och äter alla dessa feta grytor och såser. Fast gott é dé!!! Sen att jag får spendera halva semestern på toa på grund av tröööööög mage är en annan femma, haha.

I vilket fall som helst så "tar man vad man har" och nu har jag gjort en cheesecake. Av ett svenskt recept. Där står det gräddfil. Hello, har vi gräddfil i Grekland? Inte vad jag vet.
Så vi kör med naturell joghurt. Betyg och bild kommer senare. Om den blev god och bra det vill säga.

2 kommentarer:

Cissi sa...

jag älskar också recept och fördriver en hel del tid på matsidor! Gillar också att förbereda maten och de dagar jag är ledig lagar jag maten tidigt. Mitt problem med ingredienser är inte lika stort som ditt för vi har gräddfil, creme fraich och tom keso, men inget av det är smaksatt som i Sverige. Jag brukar också hitta egna lösningar och det brukar gå bra ändå. Hoppas det blir nu!

LINDA sa...

Ah herre gud,dont get me started! ;) Jag samlar och samlar och samlar pa recept. Varje gang mamma kommer ner tar hon med massa hemmest Journal och jag river direkt ur alla recepten. Sen 'r jag och Cissi ratt bra pa att skicka recept emallan oss! ;)