Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 21 oktober 2008

Kött

Jag älskar kött. Medans andra kanske drömmer om en tårta, bakelse eller något annat sött går mina tankar till en saftig stek, grillat kött från grillen eller en god gryta med mumsig sås.
Ibörjan hade jag lite svårt att äta svärmors tillagade kyckling och kanin. Det får liksom inte "synas" för mycket att det är ( var ) ett djur. Ja, jag vet det är kanske dubbelmoral.
Men detta kom jag över ganska fort och tackar inte nej till hennes kyckling, höna, kanin eller get.
Nu har det gått så många år att jag tillagar detta själv. Får det styckat i bitar och tillagar det själv.
Ja jag känner mig rätt duktig.
Idag öppnade jag påsen och såg att svärmor inte styckat kaninen i bitar utan den låg upptinad HEL i påsen. Hmm.....
Fanns inte mycket mer att göra än fram med kniven. Och vips så hade vi ju fått ut några bitar.
Hmm...undra om svärran gjort detta med flit? Hon tycker kanske att jag ska lära mig mer och mer så att jag en vacker dag själv har ihjäl djuret och drar fjädrar och skin och simsalabin har vi stifado.
Oh no, detta är jag inte beredd på. Måste ringa henne och påpeka att längre i min "utbildning" går jag inte. Djur i bitar går bra men stopp inte längre.

Ikväll blir det alltså stifado, ja kanin i tomat och löksås.

4 kommentarer:

Cissi sa...

Hej Karro! Tack för din kommentar! Alltid kul att höra att någon gillar bloggen. Jag ska ta och läsa mer i din blogg ikväll. Hann bara läsa lite men det gillade jag ;)
Du får gärna länka mig. Är det ok om jag länkar dig?

LINDA sa...

Uhh,tror inte jag atit kanin och jag vet att jag sag det pa det flesta menyerna pa Kreta,men maset saga att det lockar mig inte alls. Annars aslkar jag kott precis som du,och sa har man ju en kanadensare tillman,dar ska det vara stora 'steaks' om han far valja! ;) Tankte precis som Cissi frag dig om jag kan lanka dig pa min blogg??

LINDA sa...

P.s Var i Sverige ar du ifran??

Cissi sa...

Jag älskar också kött!! Fast jag älskar tårta med ;) Kanin har jag faktiskt ätit och gillade det men jag skulle nog aldrig stycka en. har aldrig ens styckat kyckling ;)