Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 23 oktober 2008

Kära gamla drachmer

Igår handlade jag bröd och några små bullar. Det kostade 1,5 euro. Jag lämnade fram en 10 euro sedel. Detta är till och med lätt matematik för mig som hade allmän matte i skolan, haha.
"Om Lisa har 10 äpplen och så kommer Pelle och äter upp 1,5 äpple, hur många äpplen har då Lisa kvar? 8,5 äpplen. Bravo, Karolin"!!!!

Men för den gamla tanten på bageriet var det inte lika lätt. För hon tog emot euro men räknade om det till drachmer, den kära gamla grekiska valutan, som hon så suckandes uttrycket det. Ack ack, euro, så hon flera gånger och suckade. Och hon räkande, skrev siffror på en servett och kliade sig i huvudet. Till sist sa jag "8,5 euro tillbaka tack". För det var trots allt år 2002 som drachmern bytades ut mot euron och har tantens matematik inte kommit längre på dessa 6 år så kunde jag stått där och väntat på min växel till min 50 års dag.

Inga kommentarer: