Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 18 september 2008

Mina grekiska svärföräldrar

Min svärmor är en äkta gammal grekisk tant. 70 + men är ute i olivlundarna, hygger ihjäl höns, mjölkar sina getter och gör allt för sina barn och barnbarn. Hon lagar världens bästa mat och jag vräker i mig allt hon serverar. Hon och min svärfar är ofta som hund och katt och småbråkar och har olika uppfattningar. Svart eller vitt, envisna och ingen som ger sig. Dom pratar inte ett ord engelska. Nu har svärfar bokat sin 2:a utlandsresa. Den första åkte han på själv. Till Turkiet. Svärmor ville inte följa med. Vem skulle då mata hennes getter, kaniner och hönor??? Fast största anledningen tror jag nog var att hon är liksom inte intresserad av att uppleva något annat. Hon är nöjd med sitt liv i byn. Har i hela sitt liv jobbat "i hemmet", skött barn, barnbarn, man och hus.
Svärfar därimot har jobbat på flygplatsen tills han gick i pension och alltid varit intresserad av andra länder, kulturer och hans största "misstag" är att han aldrig lärt sig engelska.
Svärfar kom alltså tillbaka från Turkiet eld och lågor och visade kort från "Turkisk afton" dom varit på. En typisk turistbild på honom och en magdansande turkisk kvinna. Hela släkten har skrattat åt denna bild och svärmor har fått höra många gånger att passa dig så att han inte följer sonens fotspår och raggar upp en utlänning.
Nu har svärfar bokat en ny resa. Det blir till Budapest. Vi höll alla på att trilla av stolen när vi får höra att biljetten är för 2 personer. Vad som fått svärmor att ändra sig vet ingen. Men nu ska hon åka utomlands för första gången i livet.
Jag tror jag vet hur berättelserna kommer låta när de kommer tillbaka. Svärfar eld och lågor igen och börjar redan planera hans 3:e resa.
Men svärmor tyckte inte det var något speciellt, äsch det är bättre hemma, kommer hon säga. Och maten var inte vidare bra.
För maten är viktig för grekerna. Den är minst lika viktigt som balkongens läge och utsikt är viktig för svenskarna under deras charterresa.

Fortsättning följer.

3 kommentarer:

Sanne64 sa...

Hej Karro!

Jag heter Susanne och har varit inne på din sida ett antal gånger dom senaste veckorna :) Anledningen är främst att din sida alltid kommer upp när man google "väder i chania/kalamaki", men sedan har det blivit en kul grej att gå in och läsa lite...

Jag och min sambo kommer att åka ner till Kalamaki imorgon lördag 21/9. Första gången för mej i Grekland och ser självklart fram emot resan. Men är lite pirrig ändå i magen, då vi hade jätteotur med vår resa till Mallorca i början på juni år. Katastrof väder och mögel på hotel osv osv. Väder prognoser nu på Chania visar regn... och åska... Suck. Men vissa vana kreta resenärer här på jobbet, säger att lika snabbt som det kommer en skur, lika snabbt skiner solen igen. Vet du... hur väder är just nu och kanske har en susning om prognos för nästa vecka? Det kan inte vara sant att vi två gånger på raken får busväder ...

I alla fulla fall, så känns det kul och spännande att komma ner!

Önskar en bra dag och helg med familjen!

Hälsningar,

Susanne

LINDA sa...

Hej Karro,kul att du kommenterade i min blog!!:)yes vi aker i eftermiddag och ska vara i Platanes strax utanfor Rethymnon i 8 dagar. Tyvarr har hela familjen akt pa en dunderforkylning,sa det kanns lite jobbigt att behova flyga,men det blir nog bra nar vi kommit fram och fa se lite hav,sol och ata god mat. Sag att du har linkar till nan taverna,ska kolla in den. Ett besok till Chania ska vi ju oxa gora!Kanske vi ses! Kram Linda

LINDA sa...

Nu har jag last lite mer pa din blogg,jattekul! Har skrivit ner nagra av dina tips med Restauranger ochs a i Chania! Perfekt! :) Linda