Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 29 september 2008

Kamera

Jag har alltid kameran med mig. Det har blivit en självklarthet att alltid ha den i väskan och jag känner mig ”naken” utan den. Kameran åker fram både privat men mest i bloggsyfte.
Turister har också alltid kameran med sig. Och dom tar kort på de allt. Då menar jag ALLT.

I svärföräldrarnas by stannar minitågen och gör 25 minuters stopp. Det har hänt flera gånger att turisterna tagit foton på de stora rosorna svärmor har i trädgården. Grannens hund har fått vara med på bilder. Likaså vad det gäller gamla Lisas katter. Hallå finns det inte rosor, hundar och katter i era hemländer, kan man lätt undra. En gång ställde sig en kvinna och tog kort på mig när jag stod och tvättade min bil. Vad tänker man då? ”Titta en grek som tvättar bilen. Det måste vi ha med i vårt fotoalbum från semestern på Kreta sommaren 2008”. Hmm....

Igår var jag i alla fall med om det roligaste. Vi var ju i byn för att plocka vinddruvorna och göra vin. Vinddruvorna växer uppe på terassen till mina svärföräldrars hus. Jag och svärfar går runt och klipper ner druvorna. Då plötsligt stannar 2 minitåg och en 100 turister börjar gå längst vägen. Jag säger högt ”Om 5 minuter får vi alla säga smile eftersom då kommer turisterna börja fotografera oss”.
Mycket riktigt. Helt plötsligt har vi en folksamling nedanför terassen och folk knäpper kort. Haha. Jag skrattade så inombords och tänkte nu ska vi skoja med dom. Eller rättare sagt fördärva den lite exotiska bilden av grekerna som klipper ner druvorna.
Högt och tydligt säger jag på svenska till Kyriakos ”Kom nu och hjälp mamma här”.
Dom som inte var svenskar eller norrmän förstod ju inget och fortsatte att ta bilder.
Men svenskarna och norrmännen tappade hakan. Haha.

1 kommentar:

Eva Henriksson sa...

Så fint du sorterar dina inlägg så man kan hitta bland dom gamla!!!!
Nu läser jag om utflykter och om hotell. Men vi älskar att bo i Paleohora hos Manolis och Maria.....