Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 10 juli 2008

Värme

När jag säger att jag bor i Grekland får jag ofta höra av svenskarna
"Åhh då har ni det varmt och skönt och kan åka till stranden varje dag".
Mitt svar blir oftast "Jo visst kan vi kanske göra det. Men vänd på det hela och tror du att dom som bor i Kiruna åker skidor varje dag?
Och visst är det skönt med sol och värme men en sak att vara på turist och på semester, en annan sak att vara bofast här".

Dom senaste dagarna har vi haft 35-38 grader och inte en enda eftermiddag har vi åkt till stranden. Det har helt enkelt varit FÖR varmt.
Istället har Kyriakos fått leka i badkaret här hemma tills fingrarna varit som russin.
Att "leva" i värmen tycker jag ibland är jobbigt. Som att springa runt i stan och betala räkningar, stå hemma och laga mat vid en het spis, att stryka kläder, tvätta bilen i gassande sol eller att moppa golvet. Minsta lilla ansträngning och svetten rinner. Visst har vi AC både på jobbet, i bilen och i huset, men det hjälper inte alltid.
Eller att vakna mitt på natten och sovrummet är som en bastu.
Då sluter jag mina ögon, trycker på AC igen, och drömmer mig bort till svenska fjällen och skidåkning. Kallt och skönt och jag somnar om......

Inga kommentarer: