Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 11 juli 2008

Tålamod

Det är inte alltid lätt att vara turist. I kassakön står turisten och ska betala 32,95 euro men har inte helt koll på euron och det tar lååång tid innan kassörskan fått rätt pengar.
Vid ATM-maskinen står den andra turisten och förstår inte vilka knappar man ska trycka på för att få ut kontanter.
Jag har varit turist många gånger och VET hur nya saker kan uppfattas som svåra och man vill inte göra fel, så jag ha förståelse för dem. Grekerna är enligt mig inte kända för tålamod så dom har i många fall svårt att förstå turisterna.
Bra exempel är ju bilkörningen. Så fort en "hyrbil" ligger och sniglar sig fram lägger dom sig på tutan och oftast skriker något. Min man kan säga ett par ord men då brukar jag vara snabb att påminna honom om att när vi själva körda runt vilse i Athen i 3 timmar och alla som tutade på oss då.
Det var inte så roligt eller hur?

Fast idag på hem från jobbet hade jag en "snigel hyrbil" framför mig som kröp i 30 km/h. Mannen körde och kvinnan satt bredvid men världens största karta utfälld över hela framsätet. Jag förstod att dom hade problem med att finna vägen ner till stan. Men i värmen, hungern i min mag och en väntandes son på dagis har till och med jag svårt för att låta bli tutan. Herregud gasa människa!!
Det kliade i fingrarna men plötsligt fick jag den där icke-tålmodige greken bakom mig som hänger på tutan och sköter jobbet åt oss båda. Hyrbilen stannar vettskrämd vid vägkanten och vi kör förbi dem.
Som sagt inte alltid lätt att vara turist. Eller grek.

Inga kommentarer: