Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

onsdag 9 juli 2008

Sikada



Sikadan ett älskat men samtidigt hatat litet djur. För en del förknippar Grekland med värme, bad, god mat och just spelandes sikador.
Andra får en chock över deras oväsende och jag har till och med bokat flygbiljetter till gäster som vägrat att stanna 14 dagar, utan gav upp efter 1 vecka och reste hem.

Sikadan har ett kort och intensivt liv. Han födds och spelar i 2-3 dagar och sen dör han.
Jag skriver han för det är bara mannen som spelar ( eller för väsen ).
Dom spelar bara när det är ca 30 grader eller varmare. Under Juli och Augusti lägger dom ägg som sen kläcks och föder fram de nya sikadorna.
Så det finns faktiskt bara sikador under de varma dagarna under dessa två månaderna.

Även om det skulle bli värmebölja med 35 grader i Maj månad finns det inga sikador. Det har jag inte tänkt på tidigare. Man lär så länge man lever.

1 kommentar:

G&M sa...

Ha ha ha, vilken information man får av att läsa din blogg, kul!!
Vad du är duktig på att blogga, själv bloggar jag så ofta jag kan men är inte i närheten av dig;-)
Hoppas Ni mår bra. KRAM Georgia