Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

söndag 13 juli 2008

Mat och uteliv i Almyrida



Jag är ingen fiskätare. Tycker helt enkelt inte om fisk. Har aldrig gjort och kommer aldrig göra det. Men igår valde resten av sällskapet seafood så jag fick ju smaka lite. Hela friterade småfisk som ni ser på en av tallrikarna får jag inte ner. Jag valde räksaganaki , den tallriken med ost och röd sås. Till höger på bilden ser ni chorta, som grönt gräs. Jättegott!
Grekisk sallad och en massa andra tallrikar. Till det vitt vin och vi fick en bra start på kvällen, haha.

Vi kom till tavernan runt 21,00 och då var det mest turister. Dom hade ätit klart där någon gång runt 22,00 och sen kom "andra sittningen" och det var grekerna. Stor skillnad mellan dessa två sittningar. Turisterna är enligt mig lugn och beställer inte mer mat än dom orkar äta upp. Sen kommer grekerna som är högljudda, har barn i alla åldrar som springer runt, beställer in alldeles för mycket mat, skålar och lämnar inte stället efter midnatt. Och då är barnen fortfarande vakna.

Vi hade turen att få barnvakt av Kyriakos äldre kusiner så medans dom sov på hotellet gick vi till en uteserveringen och tog en whisky.
Jag gillar Alymrida. Det satt unga förälskade par nere vid havet och höll varandra i hand, inne på baren bredvid var det kareoke kväll och fullt ös. På gatan gick barnfamiljerna med sovandes barn i vagnarna. Äldre par spatserade omkring och njöt av kvällen.
En skön atmosfär av en skön blandning av människor. Turister så väl som greker. Kan verkligen rekommendera denna lilla by.

Inga kommentarer: