Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 31 juli 2008

Fullt lite här och där



Det börjar bli fullt. Fullt på hotellen, fullt på tavernorna, fullt på lokalbussen och fullt på alla parkeringar. Har hört något om att Chania har ca 70 000 invånare men att under sommaren fördubblas det nästan. Hmmm...kanske inte stämmer helt men i bilar räknat känns det så.
Det finns endast ett fåtal parkeringshus i staden och deras skärmar blinkar rött med texten FULL nästan hela dagen. Folk ( greker ) parkerar uppe på gatorna, refuger, grönområden, ja överallt!!!
I år tröttnade vi på detta eviga familjegräl som lätt uppstår när jag och mannen ska försöka hitta parkering. Han kör och jag sitter bredvid. Jag har inga problem med att parkera lite längre bort från centrum och gå i 15 minuter. Han vägrar att gå utan cirkulerar i minst 30 minuter och svär över Chania kommuns dåliga utbud på P-platser. Ju längre tid vi sitter och svettas i bilen dessto mer irritation uppstår och när jag avslutar med kommentaren "hade vi parkerat där jag sa hade vi varit framme vid taverna vid de här laget" gör han en idiotparkering, slår på alarmet ( vilket grekerna använder sig flitigt av ) och så var vi klara.
Haha, så nu har vi köpt en vespa som kan ta oss fram snabbt och enkelt. Och vi hittar P-plats direkt!!! Familjefrid!!!

1 kommentar:

Peter sa...

Hejsan! Jag och en kompis ska i augusti åka ner till kreta för första gången! Vi ska bo i Agia Marina. Nu är det så att vi undrar över lite saker och det vore underbart om du kunde svara på dessa! 1. Är det svårt att ta sig till elafonissis? 2. Är det svårt att ta sig till Chania? 3. Är det lätt att ta sig fram med bussar? 4. Vilka regler gäller då man hyr moped? 5. Finns det någon marknad som är rolig att gå på (vi tänker kläder, mat osv) och är det svårt att åka hit? Ha en jättefin helg! MVH