Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 13 juni 2008

Tips på matställen


Igår var jag och mannen ute och åt middag. Vi passar på när mina föräldrar är här och tar hand om K och nattar honom om kvällen.

Vi gick ner mot hamnen och satte oss på ett nytt ställe "TA HALKINA". Klockan var runt 21,00 och bara en kvart senare var hela uteserveringen full. Detta var ett typiskt grekiskt ställe, alltså små tallrikar med olika rätter, små bord, cafe stolar, ingen egen tallrik utan du äter direkt från tallrikarna som kommer in med maten. Vi beställde 6 tallrikar och 2 öl. Notan blev 32 euro och en proppmätt mage. Vi åt Dakos ( Se bilden. Hård bröd i botten som är täckt med tomater, missithraost och oliver ) , potatissallad, kycklingfiléer i tomatsås men riven ost över, grillade färska champinjoner, rullade auberginer med fetaost i mitten och kryddstarka korvar.

Mycket gott!!!!!

Grekerna är väldigt glada för god mat. Så ett bra tips kan vara att ni ska gå till ett matställe där ni ser GREKERNA sitta. Ibland går man mer efter utseendet och utsikten eftersom man vet ju inte om maten är god eller ej.
Men lokalbefolkningen här VET vilka tavernor som är bra så "följ efter" dom och jag kan nästan garantera god äkta grekisk mat.

1 kommentar:

klaag@mac.com sa...

Hej!
Jag skall åka till Kato Stalos med min familj om en vecka för att bl a fira min 40-årsdag. Har läst din blogg och fått en hel del fina tips.
Men nu undrar jag om du kan rekommendera en trevlig restaurang i Kato Stalos eller Chania stad för födelsedagsmiddagen. Det behöver inte vara särskilt exklusivt utan gott, trevlig omgivning och barnvänligt.
Tack på förhand!
Sylvide