Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

söndag 8 juni 2008

Fortsättning på dopet


Saker som jag lärt om grekiska barndop.
- Man ska helst inte klippa håret på barnet innan det är döpt eftersom det är prästen under dopcermonin som ska få klippa den första locken.
- Om man blir gudmor till fler barn än ett måste det vara av samma kön som det första. Alltså är första barnet en pojk får man bara fortsätta att döpa pojkar.
- Man ska gå till kyrkan tre söndagar efter dopet och barnet får sin nattvard. Och plus att man ska tända sin "lampada" ( ljuset ni ser K håller i på bilden ). Efter tredje och sista besöket lämnar man ljuset till kyrkan.
- Barnet får under dopet olja på sina händer, bröst, fötter och huvud. Detta är heligt och helst ska barnet ta första badet i havet så att den heliga oljan går ut i "det fria" och inte hemma i badkaret där det går ut i avloppet. Samma gäller för alla dopkläder när man ska tvätta dem.
Ja mycket får man lära sig här i livet och speciellt när bor i ett annat land. Visst respektera jag deras kultur och seder men kan säg att jag följer knappast allt. Till exempel gick jag inte till stranden och tvättade kläderna. Det var lite väl mycket för mig.
Nu ska vi äntligen efter 2,5 års väntan ta fram saxen och toppa sonens guldlockar!!!!

Inga kommentarer: