Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 16 juni 2008

Dagis

Här kommer svar till dig som undrade över dagis.

Vår son skolades in på dagis i mars månad, då 27 månader gammal. Vi valde privat dagis framför det kommunala dels för att det har bra rykte, ligger 2 minuter från vårt hus och byggnaden är bara 1 år gammal. "Svamphuset" heter dagiset om du översätter från grekiska. Det är alltså privat och vi betalar 240 euro i månaden. Det ingår frukost kl 09,00, frukt 11,00 och lunch 12,30. Öppet måndag-fredag 07,00-15,30. Lördagar och söndagar stängt även om många föräldrar jobbar, speciellt om lördagar.
Vi har löst det genom att K får vara hos farmor och farfar varje lördag och sen om söndagen är både jag och G lediga.
Jag är mycket nöjd med dagiset och K älskar sina fröken Maria och det är aldrig några problem med att lämna honom där. Ok visst var det tufft i början och för mig som svenska var det hårt att behöva följa de grekiska inskolningsreglerna. Till exempel har jag ju hört att man tydligt ska förklara för sitt barn att nu åker mamma men jag kommer strax tillbaka och man ska ABSOLUT INTE smyga iväg. Här sa dom till mig första dagen gå du nu så han inte ser att du försvinner.
Det gjorde ont i hjärtat den första dagen. Så andra dagen körde jag mitt eget race utanför dagisgrindarna.
- Du behöver inte bli ledsen om du inte ser mamma sen för mamma ska bara åka och jobba. Sen kommer mamma och hämtar dig. Ok?

Efter det gick det lite bättre och redan efter 1 vecka var allt toppen på dagiset. Ja förutom förkylning, öroninflammation och annat skit. Men så är det ju med dagisbacillerna. Dom finns här i Grekland också!!!

Inga kommentarer: