Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

lördag 26 april 2008

Platanias..så som turisterna aldrig sett det..




Platanias är ett populärt turistområde ca 11 km väster om Chania stad. När jag arbetade som reseledare för Apollo hade dom bara 2 stycken hotell i Platanias. Idag, 10 år senare, har dom över 30 hotell.
Enligt mig har denna by växtkramp. Byn blir mer och mer populär och fler och fler tursiter vill bo där men det finns inte plats för alla nya hotell, butiker, folk, bilar och fotgängare.
Under vintern har i alla fall kommunen börjat bygga trottoarer så att tursiterna slipper gå på vägarna. Jag är spänd på att se resultatet.
Har du varit på semester i Platanias ? Känner du igen byn på bilderna?
Det är knappast sådana här bilder som publiceras i resebolagens kataloger. En regnig dag i April under vägarbeten ser byn ut just så här.







1 kommentar:

Jemmis sa...

Hej Karro!

Läser din blogg titt som tätt: tack för trevlig läsning! Speciellt kul med alla bilder! :)

Jag ska med mina barn (5 resp. 9 år) samt min mamma (72 år) till Troulakis Village i Plataniás den 23 april. Stannar i en vecka. Du som har koll på Kreta: vilket väder kan vi vänta oss? Tips på bra grekiska restuaranger i närheten? Vet du om det finns någon utflykt man kan åka på trots att det inte är säsong (barnen vill åka båt)?

Återigen: tack för intressant läsning! :)

Hälsningar från ett regntungt Skåne, +2!
/Jennifer